COVID-19 gör mig orolig


Jag minns inte när jag först förstod hur det nya coronaviruset skulle kunna påverka oss, men det var i februari. Rapporterna från Italien började strömma in och de var alarmerande. Det dröjde inte länge förrän de svenska fallen började dyka upp. Känslan var redan då att något stort var på väg.

Jag börjar läsa på om viruset, de vanligaste symptomen är feber, trötthet och hosta. (1) (2) Mortaliteten är hög, enligt rapporter från Kina runt 4%. När data så småningom strömmar in från Italien är mortaliteten >5%, något man förklarar med att befolkningen är äldre och det är de äldre som råkar mest illa ut.

Jag hittar en beskrivning på National Geographic (3) om vad viruset gör med kroppen, det är nu jag börjar bli mörkrädd. De skador som uppstår på lungorna är permanenta, skador som ger ett typiskt utseende på röntgen som använts diagnostiskt i Kina. Jag börjar inse att yngre personer visserligen överlever, men det kommer att dröja innan vi förstår vilka komplikationer de som tillfrisknat drabbas av.

Kaoset i Italien ökar, deras sjukvård går på knäna. Vi nås av öppna brev från deras läkare, de ser att upp emot 10% behöver intensivvård. (4) Patienterna drabbas av chocklunga, ARDS. De är gravt hypoxiska och många kan behöva ventilatorstöd och även ECMO.

Jag börjar räkna i huvudet. Om 10% av Sveriges befolkning skulle bli sjuka, så innebär det en miljon fall. 200 000 personer kan behöva sjukhusvård (20%) och 100 000 personer (10%) intensivvård. Om dödssiffrorna följer Italiens, skulle det innebära 50 000 döda. Insikten om hur stort kaoset kan bli växer, liksom övertygelsen om att vi måste göra allt för att skydda våra riskindivider, dvs de äldre och de med underliggande sjukdomar.

Myndigheternas rekommendationer baseras till viss del på att viruset inte smittar om man inte har symptom. Samtidigt strömmar rapporter in om exempel där detta skett, tex i Tyskland. (5) I data ser man att barn under nio år inte verkar få viruset, själv känner jag mig tveksam och tänker snarare att de inte blir så sjuka och istället bara smittar.

Så kommer då de första fallen med inhemsk smitta. De var väntade. Dessa patienter testades för COVID-19 mot gällande riktlinjer för provtagning. Vi letade bara efter importfall från högriskområden, vi letade inte efter de som smittats på andra vägar. När Folkhälsomyndigheten höjer smittrisken till fem av fem, beslutar SWESEMs styrelse att ställa in SWEETs, den årliga konferensen. Beslutet blir delvis en lättnad.

Under dagen hinner jag intervjua tre olika, men duktiga akutläkare som berättar om hur de arbetar på hemmaplan med COVID-19. (https://www.facebook.com/swesem/) I Dubai lever man med risken för fall av MERS och Toronto har erfarenheter från SARS-epidemin, det blir uppenbart att de är ljusår före oss i planeringen.

Sent på kvällen när jag kommit hem från konferenscentret uppstår diskussion i en chattgrupp som vi som jobbar tillsammans har. Jag skriver att alla patienter med alla former av luftvägssymptom borde styras bort som ett eget flöde och inte släppas in på akuten. För mig en självklarhet. Det visar sig dock att så inte alls sker. Patienter där det finns misstanke om COVID-19 styrs bort, alla andra hamnar i akutens gemensamma väntrum och omhändertas av oskyddad personal. Jag sitter och sneglar på DN:s rubriker där patienter hamnat på Danderyd, St Göran och SÖS och inser att det nog ser likadant ut överallt runt om i Sverige. Dagen efter dyker artikeln i SvD upp där personal på intensiven i Varberg smittas av COVID-19. Tanken dyker upp i mitt huvud att vi inte har en plan, att vi är tagna på sängen och redan ligger efter. När tanken väl uppstått kan jag inte släppa den. Vi har ingen plan.

I dagsläget kan vi bara hoppas på att bromsa smittan, så att inte alla fall kommer samtidigt. Vi vill ha en utdragen epidemi, så att vi inte får alla sjuka patienter till oss samtidigt. Alla i samhället måste nu ta sitt ansvar, regeringen sände en tydlig signal om hur viktigt det är att alla stannar hemma när de nu tillfälligt tar bort karensdagen.

Vi kan fortfarande bromsa utvecklingen, men vi måste agera nu.




1. Guan, W och al, et. Clinical Characteristics of Coronavirus Disease 2019 in China. New England Journal of Medicine.
2. Wang, Dawei och al, et. Clinical Characteristics of 138 Hospitalized Patients With 2019 Novel Coronavirus-Infected Pneumonia in Wuhan, China. JAMA.
3. McKeever, Amy. Here's what coronavirus does to the body. [Online] https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/.
4. Prof. Jozef KeseciogluPresident, ESICM. Italian intensivists are circulating their experience with COVID-19. Their message: Get Ready! [Online] https://www.reddit.com/r/medicine/comments/febby3/italian_intensivists_are_circulating_their/.
5. Rothe, Camilla. Transmission of 2019-nCoV Infection from an Asymptomatic Contact in Germany. [Online] https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468#article_citing_articles.


 /Anna Allberg

Kommentarer