Akutresurs.se

Akutresurs.se – dela och ta del av vår gemensamma kunskap!

Du har jobbat hårt för att bli den kunniga och kompetenta läkaren du är idag. Du har säkert, som många av oss, börjat förlita dig mer och mer på digitala resurser för att hitta den senaste och bästa informationen. Tyvärr är det inte lätt att sålla bland alla artiklar,
bloggar, podcasts och allt annat vi översköljs med dagligen. För mig personligen var läkartidningen, under utbildningstiden, en stor källa till stress eftersom jag inte hann läsa den och varje vecka undrade vilken viktig kunskap jag därför missade. Jag samlade alla tidningarna på hög och tänkte att jag någon gång skulle få tid att läsa dem. Vid första flytten så slängde jag allihop...

Nu är mängden information som vi varje vecka riskerar att missa oerhört mycket större och för att klara av sålla bland allt så måste man ha ett system. Tänk om det fanns en hemsida där du kunde hitta den senaste och bästa kunskapen som andra välinformerade och drivna kollegor har sållat fram. Sen ett år tillbaka finns den sidan men för att den ska fungera så behöver jag din hjälp.

För ett år sedan började jag, med stöd av utbildningsutskottet, att ta fram en plattform som kunde bli en gemensam kunskapsbank för Sveriges akutläkare. Jag tog hjälp av en vän som är programmerare och vi skapade tillsammans akutresurs.se. Innehållet på sidan är ordnat efter SWESEMs core curriculum och det går även att söka på nyckelord (taggar) för att göra informationen lättillgänglig.

Vem som helst kan läsa på sidan men innehållet genereras av medlemmar i SWESEM. Är du medlem så kan du registrera dig här och när du blivit godkänd kan du rösta på och kommentera befintliga inlägg samt skapa egna. Det behöver inte vara några långa inlägg utan en länk med en kort sammanfattning duger bra. Följ denna  enkla guide när du skriver! (Registrera dig först för att kunna använda länken).

Så, gå in och registrera dig och bidra till att utöka vår gemensamma kunskapsbank! Det är enkelt och roligt och du kommer bli en bättre läkare, jag lovar! 

Vi ses där!
Jonas Willmer
ST-läkare, akutsjukvård i Uppsala

Kommentarer